Ελληνική εθνική συνείδηση διαχρονική ή κατασκεύασμα νεοτερικό?(Μέρος Α)
Ελληνική εθνική συνείδηση διαχρονική ή κατασκεύασμα νεοτερικό?(ΜΕΡΟΣ Α)
Από Ελληνιστή Έλλην.
Επί των ημερών μας,κυρίως λόγω των (δήθεν) εορτασμών για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 από επίσημα και υψηλά ιστάμενα χείλη έχει ακουστεί ότι η ελληνική εθνική συνείδηση,το ελληνικό έθνος είναι ένα πρόσφατο έθνος το οποίο δημιούργησε το κράτος που προέκυψε από την εξέγερση μίας πολυφυλετικής ορθόδοξης στο θρήσκευμα πληθυσμιακής οντότητας δίχως αίσθηση εθνικής ιδιοπροσωπίας,μίας εξέγερσης η οποία είχε ταξικά και οικονομικά χαρακτηριστικά,ολοκληρωτικά εμπνευσμένη από τις ιδέες του Διαφωτισμού στην Ευρώπη.Έτσι αυτό το ανομοιογενές πληθυσμιακό στοιχείο συγκρότησε εθνική συνείδηση κατά την διάρκεια της επανάστασης του 1821 ή ότι ακόμη η εθνική συνείδηση διαμορφώθηκε από τους κρατικούς μηχανισμούς όπως το σχολείο,τον στρατό,τους Δυτικούς ιδεολόγους κτλ.Τρανή απόδειξη δεν ειναι αλλη απο την φωτογραφία της επι(ν)τροπής για τους εορτασμους για το 1821 στην οποία απεικονίζονται στιγμιοτυπα απο την αρχαια Ελλάδα,δεν υπαρχει καμία απεικόνιση για το Βυζάντιο,ξαφνικα υπαρχει απεικόνιση για την επανάσταση και τελειώνει...με τον Αντετοκούμπο.Εδώ η φωτογραφία αυτή δείχνει πως οι Έλληνες τον μεσαίωνα εξαφανιστήκαμε και ξαφνικά "ξαναφιτρώσαμε"(για να αρκεστώ μόνο σε αυτό το αλλόκοτο της φωτογραφίας).Άν και είμαι ένας απλός φιλίστορας,αγαπώ δηλαδή την ιστορία και δεν είμαι πανεπιστημιακός ή πτυχιούχος θα προσπαθήσω να καταρρίψω τις θέσεις που αναφέρθηκαν με πυξίδα την φράση του κυρίου Κοντογιώργη:"Υπάρχει μία σχολή ,η αυστηρά επιστημονική γιατί βασίζεται στις πηγές,στο τι δηλώνουν και τι πιστεύουν οι άνθρωποι οποιασδήποτε εποχής και υπάρχει και η ιδεολογία που έχει στόχευση συγκεκριμένη..."(Neocleous Youtube 13:35 λεπτά)
Στα αρχαία χρόνια ήδη στον Όμηρο συναντούμε την εντυπωσιακή φράση που ο ίδιος αναφέρει μέσω του Έκτορα του Τρώα πρίγκιπα που υπερασπίζεται την πόλη του από τους Αχαιούς/Έλληνες:«Εἷς οἰωνὸς ἄριστος ἀμύνεσθαι περὶ πάτρης.»=ένα είναι το καλύτερο σημάδι,η υπεράσπιση της πατρίδας.Το γεγονός ότι στον Όμηρο βρίσκουμε αυτές τις αντιλήψεις παρά το γεγονός ότι τις αναφέρει ο Τρώας πρίγκιπας δεικνύει πως η αίσθηση ότι υπάρχει η πατρίδα,η γη των πατέρων η οποία χρήζει υπεράσπισης δεν ήταν άγνωστη στον Όμηρο άρα και στους ομοεθνείς του.Επίσης όλοι οι ήρωες της Ιλιάδος και της Οδύσσειας κάνουν εκτενείς αναφορές στα οικογενειακά τους δένδρα με απροκάλυπτο αίσθημα υπερηφάνειας.Η ιστορική μνήμη λοιπόν των τότε καλουμένων Αχαιών είναι ζωντανή και επιβιώνει και μεταλαμπαδεύεται στις επόμενες γενεές.Η ελληνική μυθολογία είναι ένας ακατανίκητος φορέας της μνήμης των Αρχαίων Ελλήνων.Ο ίδιος δε ο Θουκυδίδης τονίζει(ίσως με μια δόση υπερβολής)πως πριν τα Τρωικά οι Έλληνες δεν είχαν πράξει τίποτα από κοινού.Ούτε τα ελληνικά φύλα αυτοαποκαλούνταν Έλληνες αλλά το καθένα είχε τις δικές του ονομασίες...Στον Τρωικό όμως πόλεμο ο Θουκυδίδης διακρίνει έναν συμβολισμό,μια συνισταμένη των Ελλήνων.Όταν κάποιες πληθυσμιακές οντότητες πράττουν ένα μεγάλο εγχείρημα από κοινού τότε έχει επιτευχθεί η ενοποίησή τους και άρα αντιλαμβάνονται η μια την άλλη ως οικείες άρα ως έθνος.Έπειτα οι Έλληνες που πιστεύουν στους ΊΔΙΟΥΣ θεούς,έχουν την ίδια γλώσσα(η οποία έχει τις διαλέκτους της) και έχουν τελειώσει οι μετεγκαταστάσεις τους το έτος 776 π.Χ θα λάβουν χώρα οι πρώτοι(καταγεγραμμένοι) Ολυμπιακοί Αγώνες στους οποίους λαμβάνουν μέρος όλοι οι Έλληνες και μάλιστα μόνο οι Έλληνες στο γένος με απόλυτη αυστηρότητα.Στους Ολυμπιακούς αγώνες συγκεντρώνονται Έλληνες όχι μόνο από την μητροπολιτική Ελλάδα αλλά και από τις ελληνικές αποικίες που περικλείουν όλη την Μεσόγειο,τον Εύξεινο Πόντο,την Κύπρο,τις ακτές της Μικράς Ασίας,(κατά κύριο λόγο).Φτάνοντας στους Περσικούς πολέμους καθώς διαβαίνουμε την αρχαϊκή εποχή η φράση"Ἑλλήνων προμαχοῦντες Ἀθηναῖοι Μαραθχρυσοφόρων Μήδων ἐστόρεσαν δύναμιν" που γράφτηκε στον τύμβο που αφιέρωσαν οι Αθηναίοι για την νίκη τους στον Μαραθώνα είναι απτή απόδειξη εθνικής συνείδησης των Ελλήνων των οποίων την προφύλαξη προβάλλουν με υπερηφάνεια οι Αθηναίοι.Ο Ηρόδοτος παρουσιάζει ένα ακόμη σημαντικό γεγονός:Οι Αθηναίοι απάντησαν πως δεν υπάρχει περίπτωση να συνεργαστούν με τον Ξέρξη διότι:«το ελληνικόν εόν όμαιμόν τε και ομόγλωσσον και θεών ιδρύματα κοινά και θυσίαι ήθεά τε ομότροπα».Σε αυτές τις αντιλήψεις κοινής καταγωγής,στην κοινή γλώσσα,στα ηθη και έθιμα και την κοινή θρησκεία γίνεται ορατή η πρώτη καταγεγραμμένη αναφορά που αναλύει τα συστατικά στοιχεία μιας εθνότητας.Οι Έλληνες στην αρχαιότητα έχουν συγκροτήσει όπως υποδεικνύουν οι πηγές μια αδιαμφισβήτητη εθνική ταυτότητα.Οι περσικοί πόλεμοι είναι πλήρεις εκφράσεων ελληνικής αυτοσυνειδησίας.Στην ναυμαχία της Σαλαμίνας που έχει λάβει συμμετοχή με λίγα πλοία στον ελληνικό στόλο και η Αμβρακία(η νυν Άρτα) θα έρθει με ένα πλοίο να συμπολεμήσει και ο Φαύλος από την ελληνική αποικία Κρότωνα της Κάτω Ιταλίας.Προ της μάχης των Πλαταιών o τότε βασιλιάς της Μακεδονίας Αλέξανδρος που ήταν αγγελιοφόρος των Περσών κρυφά μπήκε στο ελληνικό στρατόπεδο και πρόδωσε το σχέδιο των Περσών στους Έλληνες λέγοντας ότι και ο ίδιος κατάγεται απο αρχοντική ελληνική γενιά και δεν θέλει να δει την πατρίδα του σκλαβωμένη.
Με το πέρας των Μηδικών οι νικηφόροι Έλληνες θα αποκτήσουν μια μεγάλη αυτοπεποίθηση καθώς νίκησαν την πιο ισχυρή αυτοκρατορία του τότε κόσμου.Η Αθήνα που θα δημιουργήσει μια ισχυρή συμμαχία θα καταπολεμήσει τους Πέρσες στην Θράκη,την Μικρά Ασία και την Κύπρο(το νησί της Αφροδίτης,το νησί που στην μεγαλύτερη του έκταση ήταν ελληνικό και που συμμετείχε στην Ιωνική επανάσταση χύνοντας πολύ αίμα και καλώντας τους Αθηναίους να συνδράμουν με ναυτικό).Το πολιτιστικό επίπεδο στο οποίο θα φτάσει η Αθήνα επί Περικλέους θα κάνει τον Αθηναίο ιστορικό Θουκυδίδη να την καλέσει σχολείο της Ελλάδος.Είναι αναγκαία και μια αναφορά στο αν έβλεπαν οι ξένοι λαοί επι παραδείγματι οι Πέρσες ως έναν λαό τους Έλληνες.Για τους Ιρανούς λοιπόν οι Έλληνες είναι οι Yunan δηλαδη οι Ίωνες τους οποίους πρωτογνώρισαν στα μικρασιατικά παράλια όταν κατέλαβαν και την Μικρά Ασία και ετσι εδωσαν στους ομοεθνείς των Ιώνων την ίδια ονομασία με τους πρωτους.Οι δε Μακεδόνες(για να ξέρουν οι ακούσια ή εκούσια κακόβουλοι Έλληνες και ξένοι κυρίως οι Σκοπιανοί) για τους Πέρσες ειναι οι Yuna takabara=Οι Έλληνες με τα καπέλα-ασπίδες(οι Μακεδόνες ειχαν πράγματι μεγάλα καπέλα).Επιπλέον ένας Εβραίος προφήτης,ο Δανιήλ που ήταν στην αυλή του Πέρση βασιλιά Δαρείου του β μετά την βαβυλώνια αιχμαλωσία αιώνες πρίν γεννηθεί ο Αλέξανδρος είχε προφητεύσει πως η πτώση του περσικού κράτους θα επέλθει από έναν Έλληνα βασιλέα.Οι ιδιαίτερες εθνικές ονομασίες των ελληνικών φύλων προερχονται από την ελληνική μυθολογία όπου ο Δευκαλίων με την Πύρρα αφότου επιβιώνουν από τον κατακλυσμό κάνουν παιδιά όπως τον Έλληνα από τον οποίο κατάγονται ο Μακεδόνας,ο Μάγνητας κτλ.Οι μύριοι,το μισθοφορικό σώμα απο Κρήτες,Ροδίτες,Πελοποννήσιους κτλ δεν ένιωθαν ως ανήκοντες στο ίδιο έθνος?Για να αναφερθούμε και στην Θράκη,όταν οι μύριοι με αρχηγό τον Ξενοφώντα έφτασαν εκεί στον βασιλιά Σεύθη τον Β ο βασιλιάς δεν δυσκολευόταν ιδιαίτερα να κατανοήσει τα ελληνικά του Ξενοφώντα ενώ του ομ'ιλησε περί της συγγένειας Θρακών και Ελλήνων.Φτάνοντας στον Ισοκράτη ισως τα λόγια περιττεύουν:Ο Ισοκράτης εκθειάζει στον πασίγνωστο πανηγυρικό του τους Αθηναίους τον οποιων η καταγωγη είναι τόσο καθαρή και ιθαγενείς είναι στην Αττική και που προσέδωσαν με το εκπολιτιστικό τους έργο και την σημασία στην λέξη Έλληνα του έχοντος αθηναική παιδεία πέραν της σημασίας του ανθρώπου ελληνικής καταγωγής.Σκόπευε ο Ισοκράτης να ενώσει τους Έλληνες η πατρίδα του η Αθήνα για κατάκτηση της Περσικης βασιλείας.Επειδή όμως η Αθήνα είχε εν πολλοίς παρακμάσει για τον πανελλήνιό του σκοπό έστειλε επιστολές στον τύρρανο Διονύσιο των Συρακουσών, της κορινθιακής και πλούσιας αποικίας της Σικελίας,στον Αρχίδαμο τον Γ βασιλέα της Σπάρτης γιού του Αγησιλάου,στον Τιμόθεο τύρρανο της Ηρακλειάς του Πόντου(και σε άλλους για άλλα ζητήματα) αλλά ο Φίλιππος ήταν αυτός ο οποίος ανταπεκρίθη.Ο Φίλιππος όμως,αυτός ο μεγάλος βασιλέας δολοφονήθηκε και την θέση του πήρε ο Μέγας Αλέξανδρος ο οποίος πραγματοποίησε το όραμα του Ισοκράτους.Τι να πει κανείς για την ελληνική ψυχή του Αλεξάνδρου?Από μητρός του έφερε καταγωγή απο τον Αχιλλέα και τους Μυρμιδόνες και από τον πατέρα του από τον Ηρακλή.Κάτω από το μαξιλάρι του όταν κοιμόταν είχε τα ομηρικά έπη.Αλήθεια,πόσο είναι γνωστό το γεγονος ότι ο Αλέξανδρος τίμησε τον Φαύλο τον Κροτωνιάτη,τον μόνο Έλληνα απο΄την Ιταλία που ήρθε με ένα πλοίο να πολεμήσει με τους άνδρες του στην ναυμαχία της Σαλαμίνας?Μετά την νίκη του στην μάχη του Γρανικού ο Aλέξανδρος έστειλε εκατοντάδες περσικές πανοπλίες και όπλα στην Αθήνα με την εξής επιγραφή:"Αλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες από των βαρβάρων των την Ασίαν κατοικούντων"=Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ(ΤΑ ΕΣΤΕΙΛΑΝ ΑΥΤΑ) ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΟΥΝ ΤΗΝ ΑΣΙΑ.Σε επιστολή του προς τον Δαρείο,όταν ο Σάχης=βασιλέας της Περσίας του ζήτησε έναντι ανταλλαγμάτων την επιστροφή της οικογένειάς του ο Αλέξανδρος απήντησε ότι εκστράτευσε κατά των Περσών ως αντίποινα για τις συμφορές που είχαν προκαλέσει οι Πέρσες στην Μακεδονία και την υπόλοιπη Ελλάδα(ομιλεί περί των περσικών πολέμων).Ο Αλέξανδρος τέλος θα κατακτήσει όλη την περσική αυτοκρατορίακαι θα γίνει για μικρό χρονικό διάστημα δυστυχώς κύριος του μεγαλύτερου κράτους του τότε κόσμου.Μετά τον θάνατό του η αυτοκρατορία του θα διασπαστεί μεταξύ των στρατηγών του.
Comments
Post a Comment